top of page

כלים דיאלוגיים בפיתוח ארגוני- שיטת המרחב הפתוח

פינת חמישי ב-17:00 לקהילה-23.5.2024

אחה"צ טובים :)

פינת חמישי ב-17:00

פרק שלישי בסדרה: כלים דיאלוגיים בפיתוח ארגוני


בפרקים הראשונים בסדרה עסקנו במתודת קפה עולמי ובאחותה ה"בועטת"- קפה פרו-אקטיבי. מוזמנים להיכנס, לקרוא, להגיב ולשתף.

בפרק זה אנחנו נכיר את מתודולוגיית המרחב הפתוח.


שיטת המרחב הפתוח

לשיטת המרחב הפתוח יש מקום של כבוד כחלק מרכזי בתהליכי התערבות בקבוצות גדולות ובתפיסת הפיתוח הארגוני הדיאלוגי.


את השיטה פיתח האריסון אוון באמצע שנות ה-80 של המאה ה-20. הייתה לי הזכות והכבוד לראיין אותו לפני כ-9 שנים. טובה אורבוך המדהימה, שחיברה בינינו, היא היועצת שהביאה והטמיעה את השיטה בארץ וכמומחית הפרקטיקה הכשירה לאורך שנים יועצים ויועצות במתודולוגיה.


את הרעיון לשיטה שאב אוון בין היתר מהתבוננות בתהליכי הלמידה שנוצרו בהפסקות הקפה שנוצרו בין סדנאות. הוא שאף לייצר מרחב שבו הלמידה נעשית כהפסקה. מרחב שבו המנחה הוא פותח המרחב והמאפשר שלו, והמשתתפים, באמצעות תשוקה לנושא, מייצרים במפגש תהליך למידה דינמי, גמיש וורלוונטי עבורם.


שיטת המרחב הפתוח מנכיחה בפילוסופיה ובפרקטיקה שלה מספר עקרונות יסוד:

  1. מי שנמצא בחדר הם האנשים הנכונים.

  2. מה שקורה זה הדבר הנכון.

  3. זה מתחיל כשזה מתחיל.

  4. זה נגמר כשזה נגמר.

יתרונות השיטה

השתתפות אקטיבית

שיטת המרחב הפתוח מאפשרת לכל משתתף לקחת חלק פעיל ולקבוע את סדר היום בהתאם לנושאים שמעניינים אותו. הדבר מגביר את המוטיבציה והמעורבות, שכן המשתתפים מרגישים שהם שותפים אמיתיים בקבלת ההחלטות וביצירת התכנים.


גמישות ודינמיות

הפורמט הפתוח מאפשר להגיב בצורה מיידית לשינויים ולצרכים שעולים בזמן אמת. כך ניתן להתמודד עם בעיות בלתי צפויות ולנצל הזדמנויות שצצות במהלך הפגישה.


פתרון בעיות מורכבות

בזכות הגמישות וההשתתפות הפעילה של כל המשתתפים, ניתן להגיע לפתרונות יצירתיים ומעמיקים יותר לבעיות מורכבות. השיטה מאפשרת לרתום את הידע והניסיון המצטבר של כל המשתתפים בצורה מיטבית.


טיפוח שיתוף פעולה

המרחב הפתוח מעודד תרבות של שיתוף פעולה ודיאלוג פתוח בין המשתתפים. האווירה הפתוחה והמכילה מאפשרת לכל אחד להביע את דעתו ולתרום מהידע והניסיון שלו.


יישום השיטה בתהליכי התערבות ארגונית


הכנה ותכנון

לפני התחלת תהליך ההתערבות, יש לוודא שכל המשתתפים מבינים את עקרונות השיטה ואת הציפיות מהם. יש להכין מקום מתאים שמאפשר תנועה חופשית ושימוש בכלים מגוונים (לוחות מחיקים, ניירות גדולים וכו').


פתיחת המרחב

בתחילת התהליך, המנחה מציג את עקרונות השיטה ואת הנושא המרכזי של המפגש. לאחר מכן, המשתתפים מוזמנים להציע נושאים לדיון ולהעלות אותם על לוחות בצורה חופשית. כל אחד מהמשתתפים יכול לבחור להצטרף לדיון שמעניין אותו או להוביל דיון בעצמו-חוק שתי הרגליים.


ניהול הדיונים

במהלך המפגש, הדיונים מתנהלים בצורה חופשית ודינמית, בהתאם לעקרונות השיטה. חשוב לוודא שכל המשתתפים מכבדים את חוק שתי הרגליים ומשתתפים בצורה אקטיבית ומכבדת. המנחה נמצא בתפקיד תומך, מסייע ומתאם במידת הצורך.


סיכום והערכה

בסיום התהליך, המנחה מסייע לקבוצה לסכם את הממצאים והפתרונות שהושגו במהלך הדיונים. יש לעודד את המשתתפים לשתף במסקנותיהם ולהציע דרכי פעולה להמשך. כמו כן, חשוב לבצע הערכה של התהליך עצמו ולבחון את מידת ההצלחה והשגת היעדים.


הארת אזהרה

השיטה לא מתאימה לכל ארגון ולכל מנהל.

כל מי שהפעיל את המתודה יודע שנדרשת הכנה מדוקדקת וחיבור רגשי וענייני של הספונסרים בארגון שמובילים את המרחב כחלק מתהליך בוער ומשמעותי עבורם.

בדר"כ יתקיים מפגש מקדים עם צוות ההנהלה. גם כדי לנסח את ההזמנה למרחב, וגם כדי להתנסות בתהליך לפני פתיחת המרחב.


זו שיטה בעלת עוצמה, שדורשת עוצמה גם מהארגון שבוחר בו. רוב הפעמים אתם תאמרו לא לארגון שיבקש מכם את השיטה. אבל באותם פעמים שתרגישו שזו המתודולוגיה המתאימה, פוטנציאל התנועה ברמה בארגונית הוא יוצא דופן.


תוספת חומרי קריאה:






סופ"ש מצוין!


חבר הנהלת פ.א.י ומוביל "סיירת החברים" של העמותה



Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page