top of page

Lego Serious Play כלים דיאלוגיים בפיתוח ארגוני

פינת חמישי ב-17:00 לקהילה-6.6.2024

אחה"צ טובים :)

פינת חמישי ב-17:00

פרק רביעי בסדרה: כלים דיאלוגיים בפיתוח ארגוני


בפרקים הקודמים במתודות קפה עולמי, קפה פרו-אקטיבי ובשיטת המרחב הפתוח.


בפרק זה אנחנו נכיר את מתודולוגיית Lego Serious Play


רקע להתפתחות השיטה


שחק היטב- זו משמעות המילה Lego בדנית.


השיטה העוצמתית הזו התפתחה באמצע שנות ה-90, כמענה לאתגרים אסטרטגיים וכלכליים מורכבים שעמדו בפני חברת לגו העולמית. כניסתם של מתחרים רבים ובמיוחד שינוי משמעותי באופן בו ילדים משחקים, חייבו חשיבה אחרת וחדשה על מקומה ומיצובה מחדש של החברה.


מנכ"ל החברה שאל את עצמו שאלה אחת שהטרידה אותו: איך יכול להיות שקבוצה כל כך חכמה ויצירתית של אנשים בכירים בחברה שלי, לא מצליחה לחשוב על רעיונות להתמודד בהצלחה עם המשבר שפקד אותה? הוא חיפש כלי עבודה שיעזור לצוות שלו לצאת מהתקיעות המחשבתית בה הם היו נתונים.


באותו זמן, שני חוקרים בשם ברט ויקטור ויוהאן רוס מבית הספר למנהל עסקים IMD בשוויץ ניסו לפענח ולחקור כלים חדשים לניהול שיח אסטרטגי.


כך התחיל שיתוף פעולה מרתק שנמשך שנים. השיטה החלה להתפתח ולהתעצב, אבל משהו בה היה חסר. בשנת 1999 הצטרף לתהליך הפיתוח רוברט רסמוסן (המנטור שלימד אותי את השיטה), שהיה מנהל הפיתוח של לגו בשוק החינוך.


נדרשו למעלה מ-20 איטרציות של המתודולוגיה עד שהיא התפתחה למה שהיא היום.


התפיסה מאחורי השיטה


השיטה שואבת ממקורות רבים- מנהל עסקים, פיתוח ארגוני, פסיכולוגיה, חינוך ולמידה, ומתבססת על עקרון ה- : "Hand knowledge". המוח שלנו מוגבל בכמות המידע שהוא יכול לנהל באופן מודע בזמן נתון (working memory). בסיוע הקשרים העצביים שלנו בידיים אנחנו "יודעים" בכל זמן נתון הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. השיטה מצליחה להתחבר ליכולת האנושית לדמיין, לתאר, להבין את הסוגיה המדוברת, לייצר שינוי ואף לבנות תהליך חדש לחלוטין.

 

תהליך ההנחיה


גודל קבוצה אידיאלית לפעילות LSP היא 8-12 אנשים. יחד עם זאת, ניתן לקיים מפגשים גם לקבוצות גדולות יותר, כל עוד מקפידים לחלק את הקבוצות ולהגדיר מראש מנחים לכל שולחן, שעברו התנסות ראשונית עם הכלי.


תהליך העבודה בקבוצות כולל 4 שלבים:


שלב ראשון-שאלה בנייה של המנחה. למשל: בנו מודל שמשקף את האופן שבו אתם תופסים את התפקיד שלכם היום.

לניסוח השאלות במתודה זו, כמו בכל המתודות הדיאלוגיות, יש כמובן משמעות קריטית לאפקטיביות של הסדנה.


שלב שני- כולם בונים. חשוב לציין שמראש כל משתתף מקבל ערכה אישית שאיתה הוא יכול להתחיל לעבוד. בנוסף, בחדר תמיד יהיו מפוזרים מגוון של חלקי לגו. יש חשיבות למגוון רחב ככל האפשר כדי לסייע בתהליך החשיבה ובדימויים שנוצרים תוך כדי תהליך החשיבה.


שלב שלישי- כולם משתפים. השיתוף מתבצע על בסיס המודל. בניגוד לשיח רגיל של ניתוח וחשיבה, כאן המוקד הוא ניתוח של המודל. החלק הכי מעניין בשלב זה, הוא בכך שהחשיבה של המשתתף מתעצבת תוך כדי התבוננות עם המודל שהוא יצר. הוא מנהל איתה דיאלוג בשידור ישיר. הדיאלוג הזה מאפשר למשתתפים האחרים גם להבין טוב יותר את המודל שהוא יצר וגם את תהליך החשיבה מאחורי המודל שלהם.


שלב רביעי- רפלקציה בקבוצה-גם מציאת חיבורים בין המודלים השונים וגם מרחב להמשגה של התכנים שעלו.



עקרונות היסוד של השיטה:

סמכו על הידיים

כל מה שתבנו הוא נכון

אל תנהלו ישיבה עם עצמכם

אם אתם לא יודעים מה לבנות, התחילו לבנות.

הסיפור הוא במודל (ע"ע שלב שלוש בתהליך העבודה)


על מנת להבטיח את הצלחת הסדנה חשוב לשים לב למספר סוגיות חשובות:

  1. תיאום ציפיות מדויק עם הארגון-עדיפה התנסות קצרה עם השיטה כדי להבין את המשמעות שלה.

  2. סטינג נכון: גם ברמת החלוקה לקבוצות וכמות משתתפים, וגם בפיזור נכון של מגוון חלקי הלגו במרחב, כולל חלוקת ערכות אישיות.

  3. שאלות שניתן לבנות-סוגיה שלעתים לא מקבלת מספיק תשומת לב. לפני שנכנסים עם שאלת בניה לקבוצה, חשוב שהמנחה ינסה לבנות בעצמו את התשובה לשאלה. לא כל שאלה מתאימה כשאלת בנייה.

  4. גיוון בתהליך- השיטה מאפשרת מגוון רחב של תהליכי יצירה: בניה אישית, חיבור בין דגמים של משתתפים, יצירה משותפת מהיסוד, אפשרות לניתוח תרחישים בזמן אמת והשפעתה על דגם שמהווה את כלל האקו-סיסטם הארגוני ועוד.

  5. הדרגתיות- כאשר קבוצה נכנסת לחדר ורואה חלקי לגו מפוזרים, יעלו מחשבות שונות בחדר הנעות בין התרגשות, חרדה , אדישות ואפילו זלזול. התפקיד של המנחה בשלב הראשון הוא לייצר עבור כל האנשים בחדר מרחב של ביטחון וחווית אתגר מאפשר. אפשר להתחיל בבניית מגדל פשוט. אח"כ להתקדם לבניית דגם פשוט על בסיס תמונה, ורק לאחר מכן להתחיל בשאלות העמקה וניתוח.


מדובר בכלי מרתק, מהנה וכזה שיוצר חווית למידה ייחודית למשתתפים ולארגון.


מצורפות קצת תמונות מסדנאות. לכל שאלה לגבי הכלי מוזמנים ליצור קשר דרך הבלוג



סופ"ש מצוין!


חבר הנהלת פ.א.י ומוביל "סיירת החברים" של העמותה



Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page