top of page

הערכת האימפקט החברתי של עמותת כ"ן (כוח נשים) על הפער המגדרי בהנהגת הרשויות המקומיות, בתפקידי חברות המועצה, וסביב שולחנות קבלת ההחלטות


תקציר פתיחה- (על העמותה)

ד"ר עו"ד אורית רישפי לביא – סגנית וממלאת מקום יו"ר העמותה

עמותת כ"ן - כוח נשים, היא עמותה א-מפלגתית רשומה ללא כוונת רווח, הפועלת מאז שנת 2000 לקידום נשים למוקדי קבלת החלטות בישראל, בדגש על הזירה הציבורית והפוליטית, במטרה להביא לייצוג שוויוני של נשים סביב שולחנות קבלת ההחלטות בישראל תוך בנייה של חברה שוויונית והוגנת יותר. עמותת כ"ן היא העמותה היחידה בישראל שעיקר פעילותה הוא בקידום נשים למוקדי השפעה בזירות המוניציפלית והארצית וזאת במטרה לקדם שוויון מגדרי בחברה הישראלית על כל רבדיה.

העמותה פועלת בפריסה ארצית רחבה ובשיתוף עם משרדי ממשלה, השלטון המקומי, מוסדות אקדמיים, רשויות מקומיות, שותפים מהמגזר השלישי והעסקי. הפעילות שלנו מתמקדת באיתור וקידום מנהיגות נשית, הכשרת נשים לתפקידי הובלה, קידום חקיקה מודעת מגדר והעלאת השוויון המגדרי כבסיס לחברה טובה יותר על סדר היום הציבורי. קהל היעד שלנו כולל את כל קשת הנשים בחברה הישראלית: חילוניות, דתיות, חרדיות, ערביות, הן ממרכז הארץ והן מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל, להן מוצעים מגוון כלים לטובת השתלבות מיטבית בתחומי המנהיגות המקומית והארצית.

העמותה פועלת בשלושה מישורים מרכזיים:

1 .העלאת מודעות ציבורית לנושא הפער המגדרי. אנו מקיימות ימי עיון וכנסים מקצועיים, קמפיינים ציבוריים, בונות מדדים מגדריים להגברת המודעות לצורך בקידום לשוויון הזדמנויות במרחב הציבורי והפוליטי.

2 .חקיקה ולובינג לקידום נשים סביב שולחנות קבלת ההחלטות ומעקב אחרי החלטות הממשלה בוועדות ציבוריות לצורך צמצום הפער המגדרי.

3 .מתן כלים מקצועיים לנשים הכוללים הכשרות, סדנאות, מעגלי נטוורקינג ומנטוריות במטרה לעודד ולקדם נשים להשתלב במוקדי קבלת ההחלטות בישראל.

העמותה מכשירה נשים להבנת המרחב הפוליטי וואחריותן לקדם שוויון מגדרי בכל תפקיד אותו תמלאנה ובכל עשייה שבה תיקחנה חלק. באופן זה אנו מובילות לשינוי מהותי, חשוב ומשמעותי ביחסיי הכוחות המגדריים בחברה הישראלית, בשינוי מדיניות, בחקיקה ובלובינג ובקידום תהליכי חלוקת משאבים הוגנת בראייה מגדרית, וזאת במטרה לתת מענים הוליסטים ומדויקים עבור כלל האזרחיות והאזרחים במדינה. מאז הקמתנו הובלנו מעל ל- 100 מחזורי הכשרה, עבדנו עם אלפי נשים, מהגליל העליון ועד אילת, רבות מהן השתלבו בתפקידי מפתח בהנהגה הציבורית המקומית ובהנהגה הציבורית הארצית.


הרצאה של ד"ר מזל שאול - מנכ"לית עמותת כ"ן 



תקציר- על ההשפעה ומימוש החזון

ד"ר מזל שאול - מנכ"לית עמותת כ"ן ומתמודדת לראשות בבחירות המוניציפליות ב- 2018

פעילות הקואליציה היוותה חלק חשוב בהעלאת המודעות לפער המגדרי הקיים בשלטון המקומי ולחשיבות השוויון המגדרי סביב שולחנות מקבלי ההחלטות בשלטון המקומי, בעידוד נשים להתמודד לתפקידי מפתח ציבוריים תוך מתן כלים מעשיים לכך, ובקידום, הלכה למעשה, לשינוי חיובי בייצוג נשים בקרב נבחרות ונבחרי הציבור. לשם הגדלת ייצוג הנשים יש לדלג על שתי משוכות עיקריות – המשוכה הראשונה היא עצם ההתמודדות – אחוז הנשים שמתמודדות לתפקידים ציבוריים נמוך באופן משמעותי מאחוז הגברים המתמודדים. והמשוכה השנייה היא ההיבחרות עצמה – אחוז הנשים הנבחרות לתפקידים ציבוריים נמוך מאחוז הגברים הנבחרים. "מקומיות 2018" התייחס באופן מדויק למשוכות אלו, ובכך היווה כלי חשוב בהשארת חותם משמעותי בחברה הישראלית בהובלת יותר נשים להתמודד לתפקידים ציבוריים וכן להיבחר לתפקידים ציבוריים חשובים אלו.

על הקשר הישיר בין העשייה של עמותת כ"ן ובין קידום נשים למנהיגות ציבורית ניתן ללמוד גם מהעדויות ומהעובדות הבאות:

ד"ר גלית שאול, וד"ר מזל שאול היו מעורבות שתיהן בקואליציית מקומיות 2018, אחת כמנכ"לית מרכז רקמן והשנייה כמנכ"לית עמותת כ"ן, והחליטו, כתוצאה ממעורבותן ב-"מקומיות 2018" להתמודד בעצמן לראשות הרשות בה הן מתגוררות.

חה"כ טטיאנה מזרסקי שהשתתפה ב"מדרשה לפוליטקה" של עמותת כ"ן מספרת בנאום הבכורה שלה בכנסת על החשיבות והערך שקיבלה מהעמותה ואומרת "במהלך השתתפותי בקורס הפכתי מפעילה חברתית לדמות פוליטית! בסיום הקורס ב-2018 בבחירות לרשות המקומית, נבחרתי והתמנתי לסגנית ולמ"מ ראש עיריית כרמיאל."

חה"כ אמילי מואטי אומרת "הביטחון, המשענת וארגז הכלים שקיבלתי במקום הזה הם נכסים שאין דומים להם במגזר הציבורי בישראל."

ראש מועצת קדימה -צורן, קרן גרין שהשתתפה ב-"המדרשה לפוליטיקה" של עמותת כ"ן אומרת "שנה מאז שסיימתי את המדרשה, אני ראש רשות...פעם ראשונה שנבחרה אישה. המון מההישגים, מהעוצמה, מהחוסן שהיו לי, קיבלתי עוד בתחילת הדרך בעמותת כ"ן."

לאה פדידה, ח"כ לשעבר, משנה לראש עריית יוקנעם, מודה לעמותה על האומץ, הכלים, והתמיכה שקיבלה מהעמותה ואומרת "את זה אני לוקחת עימי לכל מקום פוליטי, ולכל הישג בחיי".


הרצאה של ד"ר עו"ד אורית רישפי לביא - ס. ומ"מ יו"רית עמותת כ"ן






הרצאה של שני אלדן-חיימי - מנהלת פיתוח והדרכה לשעבר




האימפקט החברתי ומשמעות המצאות נשים בתפקידי מפתח בשלטון המקומי

שני אלדן חיימי – מנהלת מיזם מקומיות 2018, עמותת כ"ן

לשלטון המקומי ישנה השפעה ישירה ורציפה על חיי התושבות והתושבים בכל רגע ובכל יום. לכן ההשפעה של מובילי וקובעי המדיניות ברשות על החיים של הקהילה המקומית, עצומה. נשים כמובילות רשות נוטות לקדם נושאים הקשורים למצב הנשים בחברה, לביטחונן של נשים, לשוויון מגדרי ולחשיבות התא משפחתי בכלל. דוגמאות לכך הן: מהלך המאפשר לעובדות ולעובדי הרשות וחברות הבת של הרשות, להתחיל את יום עבודתם ב 1.9 (היום הראשון ללימודים), בשעה 9:30 תוך הכרה ב 2- שעות עבודה על חשבון המעסיק כדי לאפשר להורים להנות מזמן איכות עם ילדיהם ביום מרגש זה. ראשת עיר שהעבירה החלטה להעדיף התקשרות עם חברת אבטחה שעובדיה מפקידים את נשקם בסוף המשמרת, במטרה להפחית את הסכנה על חיי נשים בעיר . דוגמאות נוספות הן השוואת ההשקעה בפעילויות ספורט עבור ילדות נערות ונשים ברשויות, שימוש בשפה רב-מגדרית ותליית שלטים בכניסה למבני המועצה ולבתי הספר בפונט רב מגדרי, הכנסת חינוך- מגדרי למערכת החינוך והכשרת צוותים בהתאם, חיזוק יזמיות ובעלות עסקים מקומיים, והתקשרות ישירה ושקופה עם התושבות והתושבים, כמו הצגת היומן האישי באתר המועצה ומדיניות "דלת פתוחה" לפגישות אישיות עם התושבים במועצה, שידור ישיר של ישיבות המועצה/מליאה ועוד, כדרך ליצירת אמון ושותפות אמיתיים.

נראה כי בעצם יצירת הקואליציה והובלה של אג'נדה משותפת להגדלת ייצוג נשים סביב שולחנות מקבלי ההחלטות בשלטון המקומי, נוצר אימפקט רחב בזירות רבות, שמהדהד את המסר בדרכים רבות ומגוונות בחברה הישראלית על כלל מגזריה. לדוגמא נביא את הנשים החרדיות ואת הנשים הערביות שבשיתוף פעולה עם עמותת כ"ן עוברות הכשרות ייעודיות לפוליטיקה מקומית ומצטרפות לרישות ארצי, מה שמביא לשינוי חיובי במעמדן ובייצוגן במרחב המקומי.

המסר הכללי לגבי האימפקט שיצר מהלך "מקומיות 2018" מנקודת מבטנו, תואם את מה שמומשג בתאוריית U לשינוי חברתי - כמעבר מאגו-סיסטם לאקו-סיסטם. פוליטיקה היא אמנות הביחד! וכדי להשפיע על תופעה כ"כ עמוקה ומבוססת חברתית – נדרשת כוונה בהירה ופעולות רבות שיוצרות יחד אימפקט מהדהד.

הדרך נותרה ארוכה, אולם פעולותינו הוכיחו עצמן כמקדמות למציאות הוגנת ושוויונית יותר בחברה הישראלית.


מצגת המושב












Comentários

Avaliado com 0 de 5 estrelas.
Ainda sem avaliações

Adicione uma avaliação
bottom of page