top of page

חשיבה ״מהמוח השלם״ להעשרת עבודת יועצים, עובדים ומנהלים בתהליכי פיתוח ארגו - יעקב ויטנברג



״לחתור בסירה עם משוט אחד דומה לחשיבה עם אונה - המיספרה אחת״. שתי ההמיספרות שונות זו מזו, מנוגדות ומשלימות זו את זו. הן יוצרות יחדיו את מודל ״המוח השלם״ המסייע בשיפור המודעות העצמית והתקשורת הבין-אישית ברמת הפרט, הצוות, היחידה או הארגון כולו, בתחומי ההדרכה, הניהול והייעוץ.

 

1. הפיתוח הארגוני: סינתזה של ״הרך״ ההמיספרה הימנית  ו״הקשה״ ההמיספרה השמאלית. 

היינו קבוצה קטנה של יועצים שהקימה את איפ״א ב- 1987כארגון יועצים ארגוניים (פאי של היום). הייתי ״עוף מוזר״ בעיני יתר המייסדים. צמחתי בשונה מהיתר מתחום ארגון ושיטות (או״ש) והדרכה. כולם ראו בגלל הכשרתם בתחומי הפסיכולוגיה את הפיתוח הארגוני רק בהיבטים ההתנהגותיים ,ה״רכים״. ניהלתי במשך שני לילות בכנס ההקמה של איפ״א ויכוח נוקב עם איתמר רוגובסקי ואורי גלוסקינוס ידידי. ציינתי שזו ראיה מקצועית צרה ומצמצמת ויש בפיתוח ארגוני גם היבטים ״קשים״, אך הם לא השתכנעו. הזמן עשה את שלו וברור כיום שפיתוח ארגוני כולל את השניים. ראו מאמרי "פיתוח ארגוני מהיר קצר מועד האם הכרחי לכלול אפשרי וכיצד יש לממשו" (1) ו"המעבר מיועץ ארגוני היודע מעט על כל נושא למומחה לתחום כמנוף למיצוב מחודש" (2) ובמאמר ישן מאוד שלי "גישה חדשה למהות מחלקת ארגון ושיטות" (11).

חיפשתי באותם הימים מודל או תפיסה שישמשו בסיס מעמיק ורחב יותר לצורך לפתח ולהזניק פרטים, צוותים וארגונים בשילוב של היבטים ״רכים״ – ההתנהגותיים ו״קשים״ המתייחסים לתהליכי עבודה, מדדים כלכליים ותוצאות. נחשפתי אז למודל של החשיבה ״מהמוח השלם". המודל משלב היטב ובצורה סינרגטית את כשורי ויכולות האונה השמאלית - כמייצגת מגוון תכונות, יכולות וכישורים ״קשים״ והאונה הימנית המייצגת את מגוון הכישורים ״הרכים״. שתי אונות או המוחות השונים זה מזה, מנוגדים זה לזה ומשלימים זה את זה. כל אונה –המיספרה מייצגת חשיבה שונה מרעותה הן זהות במבנה אך מנוגדות לחלוטין בכוון יחסית לקו האמצע בינן. אין אלו שתי יחידות בודדות ונפרדות אלא שתיים שהן אחת. אך מונחות בצורה מנוגדת .ראה מאמרי מתחילת שנות ה80 ״טכנולוגית הפעלת המוח השלם ככלי ניהולי לקידום מצוינות במשאבי אנוש״ (3) או ״בזבוז של מוח" (4) או ״המנהל כדולפין״ (5).

 

2. מודל החשיבה ״מהמוח השלם״ ותחומים שונים

״לחתור בסירה עם משוט אחד דומה לחשיבה עם אונה אחת״. מודל חשיבה של ״המוח השלם״ לוקח אותנו שני צעדים קדימה. במאמרי ״תנאים ליצירתיות״ כתבתי על הצורך ביצירת התנאים הסביבתיים ואחרים המאפשרים למוח ימין לפרוח (6). הרצון והצורך להגדיר את זהותנו ושל האחרים הוא כוח מניע אנשים. אנשים שואלים עצמם הרבה שאלות: מי אני ? מאיזה תפקודי אונה יש לי יותר? מאיזה תפקודי אונה יש לי פחות? מאיזה הייתי רוצה יותר? מאיזה הייתי רוצה פחות? איזו אונה עזרה לי יותר בחיים? איזה הפריעה לי?

המודל מאפשר חשיפת האישיות שלך של הצוות והארגון שלך. מי אתה באמת,מה רוצה להיות ומה אתה חושב שאתה. המודל מגביר מודעות עצמית ,חושף פוטנציאל גלוי ונסתר, מכוון לפעולות מעשיות לשפור תקשורת עבודת צוות ומנהיגות. מאפשר לגלות את הניצוצות הפנימיים שלך להגדלת פוטנציאל הפתוח שלך. אנחנו יכולים לגלם תכונות וכישורים מנוגדים .להיות מוחצנים ומופנמים בהקשרים שונים. המודל מכבד, מעצים ולא שיפוטי. יכול להגיע לרבדים ועומקים שונים ומתאים לכולם. אנחנו לא חיים בעולם של שחור או לבן, נכון או לא נכון אלא של גם וגם את ״כל צבעי הקשת״, שלל "צבעים" אין סופי.

במאמר אדגים כיצד אנשי מקצוע שונים יכולים ונדרשים למקסם את פוטנציאל מוח ימין וזה של מוח שמאל להשיג הצלחות ותוצאות בעבודה בהפעלה סינרגטית של ״המוח השלם״. מאחר וברוב המקצועות ובוודאי בניהול ובייעוץ הצורך לכך רב. חשיבה מהמוח השלם מאפשרת השגת מגוון מיומנויות חשיבה שכל מנהל או יועץ זקוק להן: ראיית התמונה השלמה, החשיבה הממודרת, החשיבה היצירתית, חשיבה מציאותית, חשיבה אסטרטגית , חשיבה ביקורתית חשיבה בוחנת מצבים שנראים בלתי אפשריים, חשיבה משקפת, חשיבה משותפת, חשיבה בלתי אנוכית, חשיבה על השורה התחתונה ועוד.(12).

אדריכל נדרש למוח ימין ליצור קשרים צורניים ואסתטיים ,אך תלוי בחצי המוח השמאלי למדידת עומסים ותקנות הבניה. מאידך מהנדס נידרש יותר למוח שמאל מבחינת תפקודו נתונים ומדידות .

משורר נעזר באונה הימנית להביע רגשות עמוקים ודמיון חי, אך האונה השמאלית של המוח מוצאת עבורו את המילים המתאימות עבור רגשות אלה.

כהורה צעיר הופתעתי לגלות כי הבן הבכור שלי חזק ובולט באלגברה שם הישגיו גבוהים מאד אך עם כל המאמץ הישגיו בגאומטריה היו נמוכים מאוד. ״לחצתי״ עליו לשפר את הציונים בגאומטריה אך הוא התקשה. אמרתי לעצמי איך זה קורה הרי שניהם מקצועות ריאליים. חקרתי והבנתי שההסבר לכך הוא התפקודים השונים של האונה הימנית והשמאלית. גאומטריה ממוקמת ביכולות האונה הימנית ואילו אלגברה באונה השמאלית. 

מתחילת שנות ה-80השקעתי ללמוד, להבין ולפתח תפיסות וכלים שיעזרו למנהלים ועובדים למקסם יכולותיהם כדי לשפר ביצועיהם והישגיהם בהשראת מודל ״המוח השלם״. ראה מאמרי כוח ״האינטואיציה הלוחשת על אוזניים ככלי ניהולי״ (7) או מאמרי ״מיצירתיות אישית לחדשנות ארגונית״ (8) או מאמרי ״טיפים וטריקים כמכשיר למידה״, או מאמרי ״פתוח מנהלים בכירים במגזר הציבורי –עבר הווה ועתיד מנקודת מבט אישית״.

חתן פרס נובל פרופסור רוגר ספריי מצא שבמחלות מסוימות כמו אפילפסיה בניתוח שמתבצע לשיפור המצב  מנתקים את שתי האונות זו מזו באזור הנמצא בינן וניקרא .CORPUS COLLOSUM,-או כפיס המוח. כך מאפשרים לכל אונה לפעול בנפרד באופן תקין ועצמאי לחלוטין. אדם אז יכול להחליט שתי החלטות שונות בו זמנית ולבצע שני דברים סותרים בעת ובעונה אחת מבלי שידע שאכן עשה כך. לכל המיספרה יש מעין ״נפש״ משלה בעלת אינטליגנציה משלה תכונות אופי, זיכרון, יכולת שיפוט רצון ורגש  המאפיינים אדם שלם. בהפרדה מגלים תופעה מעניינת כמו למשל: תחרות בין שתי הידיים לביצוע פעולות שונות מי יבצעה קודם. כך גם גבר שידיו נלחמות זו בזו בעת שהוא מנסה ללבוש את מכנסיו בבוקר, או ,בוויכוח עם אשתו יד אחת תופסת אותה והיד השנייה מנסה לחלצה, או אישה המנסה להוציא שמלה מהארון ביד אחת והיד השנייה מנסה לקחת שמלה אחרת. לאחר כשנה, שנתיים לאחר ביצוע הניתוח להפרדת האונות מתחיל להיווצר קשר בין שני חלקי המוח. החשיבה והקומוניקציה הפנימית אצל המנותח מתחדשת. דבר זה מצביע על יכולתו הנפלאה של המוח לתקן את מצבו. עובדה זו מחזקת את הטענה כי גופנו שואף לאחדות בין חלקיו השונים ואף מסוגל להגיע אליה גם אחרי טראומות קשות כמו ניתוח זה.

משווק - משתמש במוח ימין להצגת צדדים אסתטיים של המוצר למשל ברכב:  ספורטיביות, צבע, צורה חדשנית מענה לחלום, נוחות כפתורים –ידידותיים, התאמה למשפחה, ערוב הלקוח, הצגה ויזואלית, גרפים, ידידותיות, פניה בשם, תועלת אישית.

משתמש במוח שמאל - לאספקת נתונים סטטיסטיים על ביצועים, חיסכון בדלק, מחיר, עלות תחזוקה, דיוק ,אמינות, תו תקן, חוברת הרכב, תעודות ומפרטים טכניים,

שני המוחות מסונכרנים ועובדים יחד: כאשר ניצבת בעיה לפניך רעיון קופץ למוחך אינטואיטיבית  ומשתלב אסוציאטיבית עם רעיונות אחרים (מוח ימין בפעולה) עד הגעה לפתרון אפשרי. כדי לעשות משהו עם הפתרון יש צורך בתהליכים של מוח שמאל.

גון קאן בספרו גאמינג מאפיין בצורה מיוחדת את החשיבה ממוח ימין: ״לקחת נושא, שאלה תחושה נחמה ,רעיון, ולהפיץ אותו, לשבור אותו להרכיב אותו מחדש, להפוך בו, לנגנו  מהסוף להתחלה, להמריא אתו גבוה ככל האפשר אל מחוץ לטווח הראיה בלי להירתע...אבל כן ,הנה זה בא, מתביית, שונה, חדש-הוא המהות- לא דומה לשום דבר אחר״ (9).

 

3. מאפייני מוח ימין ומוח שמאל

מוח ימין מכוון ושולט על כישורים כמו: שימוש באינטואיציה, תקשורת של שפת הגוף, סקרנות, נטילת סיכונים, התנסות, חשיבה מטפורית ‏(עליהם מבוסס ספרי״ רב רעיון מיצירתיות אישית לחדשנות ארגונית״ (10), עליזות, החוש האומנותי, היכולת לראיה מערכתית-הוליסטית, יצירת סינתזה, גמישות, אוריינטציה לעתיד, פתיחות לשנוי, הומניזם, תקשורת של שפת הגוף, זיהוי מבטים והבעות פנים, מייצג גשטלט, אוריינטציה לצורות גאומטריות, מגיב מהר, סקרן, משלב, יוזם, חזוני, אסטרטגי, שובר חוקים, הילד שבנו, אוהב ללמוד ,מחכה להתייחסות, נהנה ממגע, אוהב לתת ולקבל, קינסטי, אמפתי, ספונטני, תומך, מדבר הרבה, עובד בצוות, אדיב ואמפתי, מדריך, מגלה הומור, יכולת חברתית ורגשית, מבליט תרבות וערכים, כל הדברים המכונים ״רכים״.

מול שמאל -מכוון ושולט על כישורים ותכונות כמו: אנליטיות, רציונליות, מספרים וכמויות, קור רוח, סדר וארגון, שמרנות, אוהב להיות בשליטה, לפקח, אופרטיבי, עוסק באיכות, תוצאות, מדדים, הדברים ״הקשים״ סדרתיות, אומנות הדיבור, טוב בזיהוי פרטים קטנים ובעיבוד סדרתי. בולט בחשיבה קווית, ,ביקורת ובקרה, תכנון, חשיבה כלכלית וכמותית, במעקב ובקרה, עושה דברים בצורה נכונה.

85% מהזמן אנחנו עדיין משתמשים במוח שמאל, הדבר מעיק כי יש גבול לקיבולת שלו. כאשר  ״כל העמדות תפוסות״ ותחושת הלחץ על מוח שמאל גדלה זה תמרור אזהרה לקריסה צפויה. בשנים האחרונות המחקרים מלמדים שלא רק ההמיספרה הימנית אחראית במידה רבה למידת היצירתיות אלא ששני ההמיספרות והחיבור בינן הכרחיים לתהליך היצירתיות ולפתרון בעיות. לכן האתגר הוא להעצים את התכונות והכישורים שמחוללים יצירתיות. מוח ימין המופעל עוזר לנו להירגע. המוח השמאלי מסייע למוח ימין לשמור על המסלול הנכון ולהיפך. יצירתיות הוא תהליך של ״המוח השלם״.

 

4. על השמאליים

להלן כמה דברים מעניינים על השמאליים שהיד הדומיננטית שלהם היא השמאלית:

- ההמיספרה הימנית שולטת על היד השמאלית וההמיספרה השמאלית על יד ימין.

- אחד מכל עשרה אנשים בעולם שמאלי.

-י לד שנוטה להעדיף את ידו השמאלית הוריו מנסים להפוך אותו לימני.

- להיות שמאלי זה הרבה יותר קשה: מאז ומתמיד נושא לבדיחות ולגלוג, רוב הכלים והמכשירים מתאימים לימנים: מספריים, פותחי קופסאות, מחבטים, כינור, גיטרה, פותחן בקבוקים ,סכינים, משחק קלפים, מסור חשמלי, לחיצת היד היא ימנית, כך גם ההצדעה.

- שמאליים נוטים להיות קצת שונים: מבולגנים יותר, רגשניים, חולמניים יותר, בעלי מנת משכל גבוהה יותר.

- שמאליים נהנים מיתרון בפעילויות רבות כמו ספורט ובמיוחד בטניס ואפילו אומרים שהם יכולים לצפות מראש לאן בדיוק יגיע הכדור. ספורטאים כמו: ארואסטי, מרק ספיץ, מרדונה, פלה ובארץ משה סיני נימני, ואוחנה שמאליים.

- כך גם טניסאים כמו: יורן בורג, ג'ימי קונורס, ג'ון מקרנו, מרטינה נברטיסלובה. מאידך לשמאלי קל יותר לקבל את תלוש החניה וגם לשלם את התשלום ביציאה. זה המקום היחיד בו נמצאת היד השמאלית בצד הנכון...

-היתרון לשמאליים הוא גם באומנות, בידור  ופוליטיקה.

 

5. לקחים

- מוח הלומד הוא ייחודי ומיוחד.

- שתי האונות ההמיספרות חשות שהן חיות בכפיפה אחת בתוך "דירה״ אחת ״ונלחמים״ זה בזה.

- לכל המיספרה ישנה תחושה של שלמות כשל אדם בפני עצמו.

- לכל אחד סגנון למידה המושפע מהדומיננטיות השונה של חלקי מוחו.

- בשונות המוחית עוצמה ויתרון בעבודת צוותים.

- בעידן הנוכחי של זום, אינטרנט ורשתות חברתיות, מוח ימין מאפשר שחרור   

  אנדורפינים שגורמים לנו ולקהלינו להרגיש יותר רוגע, הנאה, אושר המאפשרים 

  קליטת מסרים טובה יותר. 

- מוח ימין אחראי על הטעינה מוח שמאל דואג לרוקן אותו.

***ניהול ,הדרכה ,יעוץ ,פיתוח ארגוני ופתוח מנהלים מהמוח השלם משיגים יתרונות וביצועים משופרים***.

 

6. מקורות להעמקה

1. יעקב ויטנברג, המעבר מיועץ ארגוני היודע מעט על כל נושא למומחה בתחום כמנוף למיצוב  מחודש ,פאי, 4.2.2021

2. יעקב ויטנברג, פתוח ארגוני מהיר קצר מועד , האם הכרחי אפשרי וכיצד יש לממשו, פאי, 18.1.21  

3. יעקב ויטנברג ,טכנולוגית הפעלת המוח השלם ,כלי ניהולי לקידום מצוינות  בפתוח משאבי אנוש בכלל ומנהלים בפרט. משאבי אנוש,ספטמבר 1989, 20-25.

4. יעקב ויטנברג, בזבוז של מוח, משאבי אנוש, דצמבר 1993 עמודים 10-13

5. יעקב ויטנברג, המנהל כדולפין, גישה חדשה בפתוח מנהלים, משאבי אנוש, יולי 1992, 8-12

6. יעקב ויטנברג ,תנאים ליצירתיות, 1000 עובדים אלף רעיונות  בשנה , פאי, ינואר 2021

7. יעקב ויטנברג, כוח האינטואיציה הלוחשת על אוזנינו ככלי ניהולי, פאי, מרץ 2021

8 יעקב  ויטנברג, טיפים וטריקים כמכשיר למידה בתוכניות הדרכה ופתוח מנהלים,  פאי, אפריל 2021

9. גון קאו, ג"אמינג ,מדריך לטיפוח היצירתיות בארגון, כתר 1996.

10. יעקב ויטנברג ומיכאל גנור, רב רעיון - מיצירתיות אישית לחדשנות ארגונית, הוצאת רב רעיון, 2002

11. יעקב ויטנברג, גישה חדשה למהות מחלקת ארגון ושיטות במגזר הציבורי בישראל, המפעל, ספטמבר 1983, 12-15

12. גיון ס מקסוול, לחשוב לשם שנוי, אופוס הוצאה לאור, 2003

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page