top of page

כנות ואותנטיות של יועצים ארגוניים: האמנם מדובר באמת אחת? - יעקב ויטנברג




יועצים ארגוניים נמצאים במצבים מורכבים ומביכים בהם הם עלולים שלא לומר את האמת במלואה –להשמיט דברים, להגזים, "לחרטט" להשמיע שקרים לבנים ויותר מכך.

 יעקב ויטנברג


יועצים ארגוניים בשגרת עבודתם עומדים בפני סיטואציות מורכבות ולעיתים מביכות בהם הם מתלבטים כיצד להציג: ממצאים שליליים, חולשות ארגוניות ואישיות של נועצים ובעיקר בכירים. האם לומר את האמת במלואה כפי שהיא, "לעגל קצת פינות," לרכך או לומר שקרים לבנים, להשמיט חלק מהדברים, ובמקרים קיצוניים אפילו קצת לחרטט. 

כדאי להיות ערים ורגישים למצבים אלה כדי לשמור מחד על האמינות והאתיקה המקצועית ומאידך לא לאבד בפזיזות את הלקוח ו"לתקוע" את הפרויקט. לכן חשוב להקדיש לנושא זה מחשבה וזה מטרת המאמר. 


1.   מגפת הרמאות (ראה 2)

-אחד מכל 4 אמריקאים מאמין שמותר לשקר לחברת ביטוח.

-שליש מכל קורות החיים מכילים מידע כוזב.

יותר משלושה רבעים מהשקרים אינם נחשפים.

רובנו נתקלים ב200 שקרים בקרוב כל יום חלקם לבנים וחלקם מסוכנים (ראה 2)


2. על שקרים לבנים ,שקרים מסוכנים ,"חרטוטים" ,הגזמות והשמטות

שקר- משפט שאינו אמת הנעשה בכוונה להוליך שולל את היעד-אדם, ארגון, קבוצה אשר להם משקרים. כולל הצהרה כוזבת או מצג שווא. לשקר חייב להיות נמען אחרת זו רמאות עצמית. לשקר חייבת להיות כוונת מרמה אחרת זו טעות תמימה.

שקרים לבנים- נאמרים מטעמי נימוס ולכן מתקבלים בהבנה יחסית. לעיתים הן הגזמות כדי לא לעצור את שטף הפעילות. אינם מזיקים מאוד ואינם עיקר הבעיה. 

השקרים המסוכנים הם האמתיים שהם אינם אמת אך משפיעים על ההחלטות שאנחנו ואחרים מקבלים.

הגזמה-תיאור שאינו שקרי לחלוטין אך מפריז יתר על המידה. סיפורים הגדולים מהחיים ,מוגזמים דרמטיים, כחלק ממימוש פנטזיות ומאווים מקצועיים.

השמטה-הצגת סיפור ,דוח או סקירה ,תוך הסתרת פרטים מכוונת במטרה ליצור מיצג שווא. ויש שאומרים "שחצי אמת גרועה משקר".

חירטוט -לנפח נתונים, לספר מעשיות, בדיות, לדבר באריכות סחור סחור, למכור לוקשים. לעיתים לחרטט יותר אנושי מלומר לנועץ מזמין העבודה אתה הבעיה....  

אנחנו סבורים ומאמינים שאנחנו חייבים להיות אמתיים וישרים כאנשי מקצוע עם עצמנו ואחרים . אבל באופן פרדוכסלי אנחנו נקלעים למצבים שאנחמו מתקשים לומר את האמת המקצועית הקשה. אנו חייבים לעיתים "להתפתל ", להשתמש בשקרים לבנים  כדי בסופו של דבר להשלים את המשימה הייעוצית ולהשיג את התוצאות הסופיות המצופות מאתנו.

83% מהסטודנטים לתואר ראשון משקרים כאשר הם מנסים להתקבל לעבודה.(2)

גברים נוטים לשקר בניסיון להראות יותר חזקים, מעניינים או מצליחים יותר מכפי שהם באמת. נוטים לשקר לגבי עצמם  פי 8 יותר מאשר לגבי אנשים אחרים. נשים משקרות לעיתים קרובות יותר כדי להגן על רגשותיהם של אנשים אחרים או כדי לגרום לאנשים אחרים להרגיש טוב עם עצמם .(2)

יותר מ50% מן השקרים הם מכווני עצמי-למשל שיפוץ קורות החיים , או שקרים לגבי ניסיון המועילים לאדם שמשקר.25% מהשקרים הם מכווני זולת להגן על אדם אחר. היתר משלבים בין השניים .רב האנשים מועדים יותר לשקר לחברים בעבודה מאשר לזרים.(2)

אנחנו כיועצים עשויים לומר לנועץ המצגת שלך נהדרת... גם אם היא לא משהו מלהיב , זאת כשקר לבן לחיזוק ביטחונו, או יצירת מוטיבציה או שיתוף פעולה מצדו

כאשר מזמין עבודת הייעוץ הוא "הבעיה " אנחנו מתקשים לעיתים לומר לו זאת בצורה ישירה.    אי מתן כל המידע האמתי מסוכן מבחינה מקצועית. חשוב להקדיש מחשבה רבה כיצד נחלצים ממצבים רגישים כאלה, "בשלום "  אך תוך שמירה על השלמות והיושר המקצועי שלנו. 

מדוע אנשים משקרים(2)


  • מניעים מעמדת התקפה 

  • לקדם מעמדנו ולדחוק את האחר אל הפינה

  •  להשיג גמול שלא קל להשיגו בדרך אחרת

  • להשיג יתרון על  אחר

  • ליצור רושם חיובי ולזכות בהערצת אחרים ובמיוחד עמיתים למקצוע

  • להשיג יתרון על אחרים באמצעות שליטה על מידע שיש לי ואין לאחר

  •  מניעים מעמדת הגנה

  • להימנע ממבוכה 

  • להגן על אחר

  • הגנה מפני איום של פגיעה רגשית

  •  להיחלץ ממצב חברתי או ארגוני מביך

  • לשמור על פרטיות


אמת מתייחסת לעובדות או למציאות, משתמעים ממנה דיוק והגינות.  אמירת האמת המקצועית אמורה להיות יעד ליועץ הארגוני.

 אבל מדוע לא פשוט תמיד לומר אמת? 

לעיתים עלינו לכפוף את מה שאנחנו רואים ומרגישים לניתוח לוגי חסר פשרות. האמת מתגלה כשאנו חושפים את ההבדל בין מה שכולם או חלק מהארגון משוכנעים שהוא המציאות לבין המציאות כפי שאנו רואים ומנתחים. האתגר הוא :איך אנחנו מזמינים נועצים להקשיב לפרספקטיבה השונה  ולממצאים ומסקנות שלנו שלנו במיוחד שהאמת שלנו כואבת וקשה לומר או לשמוע אותה.

כיועצים אנחנו צריכים יותר להקשיב כלפי מטה(עובדים ומנהלים בדרג הראשון והשני) בארגון ולדבר כלפי מעלה(עם מזמין העבודה וההנהלה), אם כל הקושי לומר דברים קשים להנהלה ובמיוחד למזמין עבודת הייעוץ. טבעי שקיים פחד לומר או לכתוב את מה שאנחנו לא חוששים לחשוב.

משוב מקצועי צריך להיות ספציפי ואמתי כדי שתהיה לו משמעות. חשוב לומר עובדות קשות מבלי להיות קשים. לכן חשוב שנועצים ובעיקר בכירים ישמרו על ראש פתוח שאנחנו פונים אליהם גם כאשר הדברים קשים. לחלוק איתם בלבד בעל פה  מחשבות הבהרות ולא לכתוב אותן 

לפני כן , לומר מה מטריד אותנו ,להבהיר את הכוונה שלנו גם אם לא מצאנו את המילים הנכונות  להיות גלוי לב-להציג את העובדות בדרך הכי טובה שאנחנו יכולים. להניח אותן על השולחן כדי לבחון אותן יחד. זה רגע האמת בתהליך הייעוצי שאנחנו אומרים את מה שאנחנו חושבים באופן הכי גלוי שאפשר. יש דברים שצריכים  להיאמר ולידון ב" 4 עיניים" עם בכירים לפני שמועלים על הכתב .

האם יועצים ארגוניים משקרים או "מחרטטים ", מגזימים, או  משמיטים יותר או פחות מהאיש הממוצע או מאנשי מקצוע אחרים ?

יועצים ארגוניים ניראה לי שפחות משקרים אך נאלצים לעיתים  כדי להתקדם להשתמש  ב"שקרים לבנים," "חרטוטים" , הגזמות והשמטות שמתקבלות אם מתגלות בפחות כעס וביקורת  של נועצים  מאשר שקרים.

במאמרי הקודמים בפ.א.י על ייעוץ ארגוני(במאמרי :"הפינות האפלות של הייעוץ הארגוני , במאמרי :"המעבר מיועץ ארגוני היודע מעט על כל נושא למומחה בתחום כמנוף למיצוב מחודש", במאמרי :"היועץ הארגוני ככלי משחק  בידי הנהלות", ובמאמרי ":זהירות מנרקסיזם בייעוץ ארגוני ") .אני מבליט מצבים וצמתים רגישים בעשייה הייעוצית המסוגלים להקשות על  יועצים ארגוניים לומר את האמת המתבקשת  כולה. כמו למשל:1. כאשר היועץ  מאוהב יתר על המידה בהישגיו ,בעצמו או במודל או גישה מסוימת בו הוא רואה את חזות הכול ,פתרון אולטימטיבי לכל בעיה ומחלה ארגונית, יתאים את הבעיה לארגז הכלים בידו במקום להפך להתאים את הכלים לבעיה. 2. כאשר הוא משתמש במודלים חלקיים שלא נותנים את התמונה השלמה טבעי שישמיט מידע חשוב שיכול ליצור תמונה חלקית לא אמיתית..3. כאשר הוא משמש בידיעתו או שלא בידיעתו כלי משחק של מזמיני הייעוץ ומשרת אינטרסים ולא את צורכי הארגון האמתיים. 5. כאשר הוא מתבשם ממעמדו וכוחו לצאת בהכרזות דרמטיות .מכאן חשיבות הצניעות6 . כאשר הוא הופך למומחה לכל היוצרת שטחיות שאינה מאפשרת מצג אמתי ומדויק מקצועית 7. כאשר הוא חש קירבת יתר למזמין העבודה ולא לצורכי הארגון . 8. כאשר אינו מכבד ומעריך ובתחרות של יועצים שקדמו לו בארגון .

חשיבות הצניעות המקצועית : "צניעות אמתית היא הערכה עצמית נבונה שמונעת מאתנו לחשוב על עצמנו באופן מחמיא מדי או נוקשה מדי, היא גורמת לנו להיות צנועים בכך שהיא מזכירה לנו עד כמה התקדמנו, ובתוך כך גם עד כמה אנחנו רחוקים מכל מה אנחנו יכולים להיות"( ראלף סוקמן ).

לכל אחד מאתנו יש סקאלה של אגו. בקצה אחד של הסקלה יש לנו פחות אגו ,בקצה האחר, יותר מדי אגו. צניעות היא נקודת שיווי המשקל בין שתי הקצוות האלה. כשצניעות לא מצליחה להשתלט על כוחו של האגו המנופח, אנו מתחילים להשוות עצמנו לאחרים, להתגונן, להתנהג בראוותנות, לחוש מושלמים. בהעדר צניעות נמנע מאתנו להגיע למצוינות. צניעות היא רבת עוצמה והכרחית בשביל " מנהיגות בדרגה חמישית". הצניעות מזכירה לנו שלעולם לא סיימנו את המשימה ושעלינו להמשיך ולהשתפר.  צניעות מאופיינת: א. בקודם אנחנו ואז אני ב. לעיתים אני מבריק ולעיתים לא –הדואליות בחיינו , ג. תמיד אפשר לעשות יותר-אי שביעות רצון בונה.

הצניעות אינה דיכוטומיה-היא דואלית.  לצניעות יש את היכולת לומר על עצמנו: ,"אני משהו"  "ואני כלום", בעת ובעונה אחת, אני ,"מוכשר" ו"ממוצע" ,"מיוחד" וכמו "כולם", "יוצא דופן"  ו"רגיל", "פופולרי" "ואנונימי" (1 )


צניעות מפורסמת יותר במה היא לא ופחות במה היא כן. במלון צנוע לא: שחצן, גאותן רודף שררה. לעיתים צניעות נתפסת כפסיביות ,זהירות, דאגנות ,חוסר שאיפות ויומרות. עדיין רבים סבורים ובטעות שצניעות לא מביאה להצלחה והישגים שזו תכונה אלטרואיסטית. מתברר שחוסר צניעות ואגו מנופח בסופו של דבר מונעים הצלחה לטווח ארוך. כאשר אתה כיועץ צנוע בעשייתך למי אכפת אם אתה צודק או אחר, כרגע החשוב  שיחד עם הארגון והנועצים שלי נבחר בכוון הנכון בסופו של דבר. אם אנחנו מתקדמים זה לא משנה מי מחזיק בתשובה הנכונה, חשוב רק שהתשובות הנכונות ימצאו. אתה כיועץ  מקבל שכר לעבודתך הייעוצית ,התהילה וההצלחה היא של הארגון  והנועצים ולכן תהיה צנוע ותישאר בצל גם כאשר בארגון חוגגים הצלחה או הישג גם אם היית  שותף להם.



מקורות

1. דווויד מארקום, סטיבן סמית, אגו נומיקס, ידיעות אחרונות-ספרי חמד 2010 

2. פמלה מאייר, איך לגלות שקרים, כנרת בית הוצאה לאור ,2014

3. יעקב ויטנברג, הפינות האפלות  של הייעוץ הארגוני, פאי, ינואר 2021

4. יעקב ויטנברג ,המעבר מיועץ ארגוני היודע מעט על כל נושא למומחה בתחום כמנוף למיצוב  מחדש ,פאי פברואר 2021

5. יעקב ויטנברג ,יועצים ארגוניים ככלי משחק בידי הנהלות ארגונים, פאי, אוקטובר 2021

6. יעקב ויטנברג, זהירות מנרקסיזם בייעוץ ארגוני, פאי, נובמבר 2020

7. יעקב ויטנברג ,מקומו של הייעוץ הארגוני בעת משבר בכלל ומשבר הקורונה בפרט ,פאי אפריל 2020

 

 

 

 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page