top of page

מרתון איתור הזדמנויות לפיתוח ארגוני במערכת החינוך כיום

מרתון יועצי פ.א.י. – איתור הזדמנויות לפיתוח ארגוני במערכות חינוך כיום

 

ביום חמישי, 16.4.20, התכנסנו במרחב זום משותף – כ-50 יועצות ויועצים לפיתוח ארגוני של פ.א.י. שפועלים במערכת החינוך – למרתון חשיבה על ייעוץ למערכות חינוך בעידן הנוכחי, עידן הקורונה. 

מרתון על שום מה? כמי שלפני כ-15 שנים רץ את המרתון הראשון שלו, ברור לי שאנו כולנו חבורה של 'יועצים למרחקים ארוכים': מסמנים לעצמנו מטרות ארוכות טווח, משכללים בהדרגה וכל הזמן את יכולותינו וכישורינו, ומתאימים את עבודתנו לתנאי הדרך המשתנים. כמונו, גם המורות והמורים, המנהלות והמנהלים, וכל סגלי החינוך, כולם 'מחנכים ומלמדים למרחקים ארוכים'. כפי שנאמר –  "החושב לדורות מחנך אנשים".

עד היום רצתי 12 מרתונים, במקומות מגוונים בעולם. כולם דומים במרחק הריצה, אבל כל מרתון שונה ואחר – באופי המסלול, בתוכנית האימונים, במזג האוויר, במשפחה שמלווה, בתחושות האישיות באותו היום, בקהל ועוד. כך גם קורה בימי הקורונה היום: תוואי המסלול בו הלכנו ביחד עד היום – מנהלים, אנשי חינוך ויועצים לפיתוח ארגוני – השתנה באחת על-ידי הקורונה, בכפייה וללא תכנון מוקדם: בתי הספר – שהיו מרכזי הארגון, הניהול והלימוד של מערכת החינוך, הוצאו מהמשוואה החינוכית; אין כיום מקומות שבהם מתאפשרים מפגשים פיסיים מאורגנים של לימוד וקיום יחסים חברתיים – בין תלמידים לבין עצמם ובין מורים למורים, לתלמידים ולמנהלים; אין מציאות שמאפשרת הפעלה, חניכה ובקרה בלתי אמצעית, של מורים את התלמידים; והלימוד תלוי היום במידה רבה ביכולת התלמידים להפעיל את עצמם, בסביבתם הביתית, בתוך המשפחה. מאפיינם אלו ונוספים הינם בעלי משמעויות חדשות ומרחיקות לכת לתהליכי למידה ולתפקידי כל המעורבים בהם, היום ובעתיד.

כמי שייעצו כ-15 שנה לפיתוח תהליכי למידה במערכות חינוך מהגדולות בארץ, וכמי שחוו התמודדות עם הקשיים התרבותיים, המבניים והארגוניים, שמערכת ההוראה המסורתית מערימה על הטמעת ערכים ותהליכים של למידה משמעותית, ראינו את ההזדמנויות שהמצב החדש מייצר. אובדן השליטה הריכוזית שהמצב החדש ייצר מחייב את כל המעורבים בלמידה במערכת החינוך, כולל אותנו היועצים לפיתוח ארגוני, לעשות התאמה מחודשת "לתנאי המסלול" החדשים. כמעט לברוא מציאות למידה חדשה, מרחוק. ואכן, בהרבה מקומות מתקיימים כיום מגוון רב מאד של מאמצים ויוזמות לחיפוש כיווני פעולה מותאמים – חלקם יצירתיים, חדשניים ומאפשרים, וחלקם מובילים לתסכול מצד השותפים – מורים, תלמידים והורים, ואף להתנתקות.

מה "עובד" שכדאי לפתח ולשמר? ומה "לא עובד"? ולמה? ואיך מתפתחים תנאים למנהיגות ויזמות שמאפשרים התמודדות מקומית עם אתגרי הלמידה במצב החדש? ומה תפקידנו כיועצים לפיתוח ארגוני בזיהוי ומיצוי ההזדמנויות להתחדשות לימודית ארוכת טווח שהמצב החדש מייצר? תהיות אלו ואחרות הן בליבת המרתון שיזמנו בחשיבה הצוותית שקיימנו. את המפגש פתח אורי, שהציג את עיקרי השינויים, האתגרים וההזדמנויות האפשריות שהמצב החדש יצר. לאחר מכן התקיימו שני סבבי דיונים בקבוצות קטנות: בסבב הראשון – בירור של "מה קרה" ו"מה קורה", ובסבב השני –"מה עושים עם מה שקורה – סגלי חינוך ויועצים". במהלך היום התקיימו שתי מליאות בהן הוצגו ההתבוננויות והתובנות של 7 הצוותים שפעלו במרתון, ובהן תוכלו לצפות בקישור הבא:



בקרוב גם נעלה לאתר פ.א.י. את סיכום עיקרי הדברים והתובנות מהמרתון והזמנה למפגשי המשך של התהליך שהתחלנו כאן.

צפייה פורייה ונשמח שתשתפו אותנו במחשבות ובעשייה שאתם מעורבים בה

בעז מונק ואורי לנדאו

בשם צוות פ.א.י. לנושא הייעוץ למערכות חינוך

אורה סתר, אמירה רביב, תמר חביב, יוליה סרוסי, יובל דרור ודודי הררי




מנהיגות, אחריות ויציבות הן מילות מפתח.

מנהיגים  מזהים הזדמנויות , מחשבים מסלול מחדש, משתפים ומעבירים מסר של אחריות ויציבות. 

אנחנו כאן! 

נצעד ביחד.

לצוות פ.א.י. , תודה גדולה על הזכות להיות חלק מהמארג הנפלא שלכם.


לוסיל קליפטון ( משוררת אפרו אמריקאית שנולדה בשנת 1936) צוטטה בספר "חוכמת המילניום"

 ודבריה נכונים גם היום.

וכך אמרה:

"הדבר שיעזור לי לעבור את עשרים השנים הבאות, הוא ידיעתי ,שגם כל מה שראיתי בו דבר קבוע, גם כאשר היקום הבהיר לי שטעיתי בוודאותי.

בהגדרותי.

לא נשברתי.

ניפוץ בטחוני לרסיסים, לא ניפץ אותי.

היציבות נובעת מבפנים.

לא מבחוץ.

יישר כוח.

דר' אביבה אלמוג

ייעוץ לפיתוח מנהיגות אישית

  




תודה רבה לצוות של המרתון, היה מאורגן מעולה, מודלינג מצוין לעבודה עם הזום, היה כיף שמיטב היועצים הארגונים ונציגים של מערכת החינוך התקבצו יחד לחשיבה פורה ומפרה. 

כל הכבוד!

יעל



コメント

5つ星のうち0と評価されています。
まだ評価がありません

評価を追加
bottom of page