top of page

ניהול המשבר מחשבות וקריאה למעורבות - ד"ר רפי לב


פרופ' וקסמן (ר' צוות הייעוץ לראש הממשלה) "איבדנו שליטה, זהו המשבר הלאומי והאזרחי הגדול ביותר" (5/7 בחדשות 12)


מה צריך לעשות? ולמה לא עושים?


האם אנחנו כיועצים לפיתוח ארגוני ניהולי וכו' לא צריכים להיות מעורבי?

האמירה הזו חיזקה תחושה שכבר הייתה קיימת שמוקד הבעיה בניהול המשבר הוא קודם כל ניהולי !! 

הוסיף ואמר פרופ' וקסמן "כדי לנהל אותו צריך להפעיל את יכולות הניהול והביצוע הגבוהות ביותר". "נדרשת יכולת הפעלה של גופים מבצעיים רבים ובלוחות זמנים הדוקים, איסוף מידע בזמן, קבלת החלטות בזמן מהיר ויכולת מימוש שינויים בזמן מהיר". "הדרך הנכונה היא להחיות את מרכז השליטה שנבנה ע"י הצבא בתוך משרד הבריאות ולהעמיד בראשו אלוף בכיר שינהל את האירוע" . 

 השאלה היא למה זה לא קורה ומהר?  מניסיון עבר בליווי תהליכים מערכתיים ומשבריים יש קושי במעבר הזה "משגרה לחירום" ובשינוי תפיסת ההפעלה בשגרה לתפיסה המקצרת תהליכים והיררכיות והמשלבת מיקוד מאמצים וקבלת החלטות בקצב מהיר. צריך גם לומר שמדובר בניהול משבר רחב ושונה ממה שפגשנו במציאות. 

במקרה הזה כמו במקרים אחרים נדרשות הכרעות מנהיגותיות ארכימדיות המשנות מצב ומציאות ויוצרות הליך ארגוני קצר מהיר וגמיש בדיוק כמו שהכרנו במצבי חירום בעבר. 

מה שעוד מתסכל, שקיימת עבודת מטה מ-2007 שנוהלה ע"י ד"ר רן בליצר  ונציגי משרד הבריאות שכותרתה היערכות לשפעת פנדמית. שם מוזכרת החלטת ממשלה הקובעת "משרד הבריאות אחראי לניהול ההיבטים המקצועיים ומערכת הביטחון אחראית לניהול ההיבטים האחרים של ההערכות באמצעות פיקוד העורף ומל"ח".  

נראה  לי שזו צריכה להיות היום הדרישה של כולנו כאזרחים, בלי קשר לשמאל או ימין, מהממשלה לממש את החלטותיה ולשנות דיסקט באופן הטיפול במשבר הזה .

ואשים לסיום כמה שאלות:

מדוע שני ראשי הממשלה לא מיישמים זאת? מדוע לא ממונה פרוייקטור מתכלל בדיוק כמו שמופיע בהמלצות? אגו? אינטרסים?                                  

מדוע התקשורת לא מדגישה זאת יותר? העובדה שהמשבר נמשך ומתעצם משרת אותם באיזה שהוא אופן? פניתי לשני עיתונאים מובילים בקשת. קיבלתי תשובה? צדקתם ממש לא   מדוע פרופ' בליצר שהיה אחד מכותבי אותה עבודה ב2007 לא מתייחס לכך? האם מכיוון שהוא מעורב גם במשרד הבריאות ושואף להחליף את פרופ' סדצקי?

מדוע לא קמה זעקה ציבורית חזקה יותר הממוקדת בשאלה הזו של ניהול המשבר? יחסית יש אמירות אך לא מספיק חזקות.                                        

השאלה הכי חשובה בעיני מה אנחנו כארגון מקצועי יכולים לעשות כדי לדרוש מהממשלה לממש את המנדט שקיבלה ולנהל את המשבר מו שצריך! שהרי מדובר בנושא שהוא בתחום התמחותנו!!                                                      


אשמח להארות וגם רעיונות מה ניתן לעשות, כמובן במסגרת החוק אם יש אנשים שרוצים להיות מעורבים.  שוב מזכיר שהפוסט הזה לא מתמקד פוליטית באף צד. "ימין ושמאל רק חול וחול"


תגובות:


רפי - ראש הממשלה הנאשם אינו מעוניין בניהול נכון של המשבר ולכן אין לאמירה המקצועית שלנו תכלית והיא לא תוסיף ערך חדש שאינו קיים בקרב אנשי המקצוע שקיימים בדרגים השונים ובמרחבי הממשל.

האירוע הוא פוליטי בלבד, והשיקולים בניהול המשבר הם פוליטיים, והתכלית בהתנהלות היא השרדותו של הנאשם. לכן אנשי המקצוע אינם מועילים, ורק הפגנות ומרי אזרחי יכולים לגרום לנאשם לסור מהדרך ולאפשר לעיניינים להסתדר היטב.....


בואו נכתב תגובות לא פוליטיות למצב הכי פוליטי שיש. למה התקשורת לא מתערבת? יואיל כותב הפוסט לבחון את מה שקורה בערוץ 13 ומי מפוטר שם כדי להבין מה מהצב התקשורת. והתשובה לשאלה הכי חשובה מה אנחנו גוף מקצועי יכולים לעשות? כלום. מה אנחנו כאזרחים צריכים וחייבים לעשות, להפגין בכל צומת ובכל מקום כדי להעיף את הנאשם בפלילים מחיינו. שילך להתלוצץ עם שופטיו. 


ובכל זאת נוע תנוע!

גם אם איננו סבורים כי יקשיבו לקולנו, עלינו להשמיע אותו.

כיועצים ארגוניים למודי נסיון, אנו מכירים לא מעט מצבים ארגוניים שבהם הנועץ היה מעדיף להישאר באיזור הנוחות ובכל זאת ניסינו לפקוח את עיניו.

ועתה- זה לא הנועץ, זו המדינה שלנו. ואנו לא היועצים, אלא אזרחים.

אני סבורה כי עלינו להוציא "גילוי דעת" העוסק בניהול משברים.

והרי רק לפני שבועיים קיימנו פסגת חקר מוקיר: "מה עושים כשלא יודעים מה לעשות"?


יש לנו עסק עם נאשם בפלילים שעושה הכל כדי לא להתלוצץ עם שופטיו. המשבר הזה הוא לא משבר ארגוני במובן הרגיל של המילה. ולא לא בגלל הקורונה.

הקריאות להוצאת "גילוי דעת" קצת מזכירות לי את האמירות של חליפי שהוא יצליח לשנות מבפנים את ההתנהלות של הנאשם בפלילים חמורים.


מי אמר שאין דברים טובים בכל המדמנה הזו שהנאשם בפלילים ביחד עם שותפו חליפי מובילים אותנו.

אם צריך ללמוד איך לא לקבל החלטות אז אנחנו חווים את זה בלייב.

החלטות מהבטן, בלי דאטה,על סמך אריה אמר לי שבחופים זה כמו קופסת סרדינים. המסעדנים יסגרו בשישי, טוב, בשלישי. מה זה עוד ל' קטנה באמצע, נקבל החלטות בלילה והאזרחים יצייתו בבוקר. בקיצור מסתבר שלתת דוגמא זה לא רק לחיוב, זה גם לשלילה. מעבירים אותנו בית ספר ונותנים לנו דוגמאות לאיך לא מקבלים החלטות.

הקורס בחינם. היישום על אזרחי ישראל יעלה המון כסף מינוס 750 ש"ח שכל אחד מאיתנו יקבל (אם בכלל).


יוסי קורן yossi koren יוסי לשם הדיוק , נכון יש פה נאשם בפלילים אבל זו לא הנקודה שלפחות אני דיברתי עליה. יש פה תהליך קבלת החלטות בחירום שהוא תקול!! ולפחות מבחינתי יש פה אחריות כוללת לכל הממשלה הזו שלא מממשת את אחריותה ואת המנדט שניתן לה. במצב כזה, בדיוק כמו שחווינו חלקנו בארגונים שעבדנו בהם, לצאת מעט מאזורי הנוחות שלנו ולגלות "מנהיגות ייעוצית" (שחלקנו מדברים עליה בוובינרים השונים) ולהביע עמדה מקצועית ברורה. בשפה של אדיג'ס (בהשראה של המפגש הראשון אתמול) יש פה דיסאינטגראציה ארגוני משווע שרק מעמיק את המשבר ו וכיוון הפיתרון הוא אינטגראציה בדמות גוף מתכלל שמחבר את החלקים יחד. זה תפקידנו המנהיגותי בימים אלה, לרדת מהיציע ולנסות להשפיע 


Raffi Lev אני מקווה שאתה חי במדינת ישראל ולא מגיב מאי שנמצא בין אוסטרליה לניו זילנד. ממשלה?, יש חבורה של יס מנים, כל מי שלא מתיישר עם הנאשם בפלילים חוטף. כל ערב יש לנו מיסה עם אני ואני ואני, מצלצלים אלי ואני ואני ואני. אהה כן ואני. על איזה תהליך קבלת החלטות אתה מדבר?. הנה החליטו על נושא החינוך בלי ששר החינוך יהיה נוכח, בלי היועץ המשפטי. מי בדיוק זימן את הפגישות?, מי ניהל אותן, מי מוציא את ההודעות לתקשורת?. מציע לך לראות את הסדרה קופה ראשית. לדבר על אדיג'אס וקבלת החלטות ומנהיגות ייעוצית, מזכיר לי את שירה שטיינבוך מנהלת הסופר, מנסה להפעיל גישות מנהיגותיות שקראה בספר שעוסק בסטיב ג'ובס, על כוכבה, נסים, ראמזי ואנטולי. בהצלחה.


יוסי קורן yossi koren צר לי על התגובה שלך יוסי! הלכת למקומות לא רלבנטיים! אני הייתי שם במערכות האלה ולא בשום אי אחר! קצת צניעות ייעוצית לא תזיק לאף אחד!

שיהיה גם לך בהצלחה

 תודה רבה על האיחולים. ריגשת.


רפי, לעניות דעתי צריך להבחין בין פיתוח ארגוני ומנהיגות בארגונים לבין תהליכים שמתרחשים במרחבים הפוליטיים מפלגתיים .


בעיני לא מתאים לחשוב אדיג'ס או כל מודל אחר מעולם הארגונים כאשר מתארים מהלכים מפלגתיים. לכן יועצים ארגוניים אינם אפקטיביים במקומות האלה, וגם לא תמצא בלשכות השרים יועצים ארגוניים. כאשר המצפן הוא האגו, הכבוד, הכוח והכסף אין ליועץ הארגוני מה לחפש שם.......


 כדברי מיקי מכלוף זוהר. כ כ כ. כבוד כסף כוח.  בני שדה Beny Sade 


בני שדה Beny Sade בני אתה בעיקרון צודק. לא התייחסתי לכל המרחב הפוליטי, התמקדתי בתחום הספציפי של ניהול משבר והמעבר לניהול בחירום של המגיפה כתוצר של עבודת מטה כזו שנעשתה ע"י אנשי מקצוע.  השתמשתי באדיג'ס לצורך השיח שלנו כאן וגם כי התחבר למפגש איתו אתמול. חשבתי שנכון שתהייה לנו אמירה בנושא. מבין שדעתך שונה ומכבד אותה.


רפי, אני מניח שמתוך ההתנסויות שלך חווית כבר את הפער שבין הדרגים המקצועיים לבין הדרגים הפוליטיים, והיית צריך ללעוס צפרדעים רבות במצבים שבהם הדרג הפוליטי לא קבל את המלצות הדרג המקצועי. זה חלק מתמונת המצב כיום. 


חלק נוסף הוא כאשר דרגים מקצועיים שאמונים על מדיניות נכנסים לקטעים אסטרטגיים וטקטיים שהם ממש לא מכירים - ראה את התנהגות הפקידות של משרד הבריאות שעסקה ועוסקת בהיבטים מבצעיים שזה בהחלט לא בתחום המיומנויות שלהם. 


כמו כן שים לב שהבקורת על ניהול המשבר מצד אנשי מקצוע מתחומי ניהול שונים לא מזיזה דבר ואינה יוצרת מציאות חדשה..... 


אז איזה ערך מוסף יש לנו?


חברים 

הבעיה אינה לדעת מה צריך לעשות. את מה שאנחנו יודעים יודעים רבים במערכת הבריאות . ..חלקם אפילו יכולים להרצות על הנושא ואפילו לייעץ למשרד החינוך.

הבעיה היא הביצוע  וכאן  יכולתנו כרגע דלה לצערי.

מקווה שימצאו לפחות 5 פרוייקטורים עם סמכויות ביצוע לטפל במגה פרויקט של הקורונה


Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page