top of page

מודל ארבעת החדרים, סרטון מנהיגות וטרנדים בלמידה ארגונית

פינת חמישי ב-17:00 לקהילה-14.3.2024


חמישי ב-17:00 שמח וחגיגי🙂


1. בתחילת שנות ה-70 פיתח הפסיכולוג, החוקר והסופר השבדי קלאוס ינסן את מודל 4 החדרים כמודל לתהליך שינוי ארגוני ופסיכולוגי. המודל נשען גם על על שילוב בין ניסיון ופרקטיקת שטח וגם מחקר אקדמי. מטרתו הייתה לסייע לאנשים ולארגונים לנווט את דרכם בתהליכי שינוי. ניווט שבא לידי ביטוי גם במודעות והתבוננות בתהליכים הרגשיים שאנשים עוברים בתוך הארגון, וגם ביכולת להתקדם ביצועית במהלך.


המודל, אשר משתמש בארבעת חדרי הבית כמטאפורה לתהליך השינוי, עבר בעצמו התאמות ועדכונים לאורך השנים, והוא נמצא בשימוש מקצועי משמעותי בתהליכי change management, פיתוח צוותים וגם בזירות של התפתחות אישית.


המודל מתאר 4 "חדרים" בהם נמצאים האנשים בתוך תהליכי השינוי בארגון (וגם ברמה האישית, ללא קשר לארגון):

חדר שביעות הרצון

חדר ההכחשה

חדר הבלבול

חדר ההתחדשות


לכל חדר יש מאפיינים ייחודיים משלו ודרכי פעולה שונים של המערכת על מנת לסייע לאנשיה לנוע לכיוון חדר ההתחדשות. מצורף קישור ג'יניאלי שמתאר את 4 החדרים. בחדר ההכחשה והבלבול, הוספתי גם שקף שמפרק את התהליך הרגשי באמצעות כלי בשם מפת אמפטיה (אומר-עושה-מרגיש-צריך).


הייחודיות של המודל היא כפולה:

א. היא שמה דגש על שיתוף ומעורבות של האנשים בתוך השיח הרגשי. היא גם מקבלת ועובדת עם ההבנה שהאדם בתוך הארגון הוא לא רק סך עבודתו. והוא יכול להיות בחדרים שונים גם באספקטים שונים בחייו, וגם באספקטים שונים של הארגון.

ב. הוא מאפשר גם זיהוי מצב בתהליך אבחוני וגם כלי עבודה לניווט של תהליך השינוי.



2. מנהיגות היא מושג מאוד גדול. אוהבים לדבר בה, להציג אותה ויש אינספור מודלים שאנחנו משתמשים בהם בתהליכי פיתוח מנהלים: ממנהיגות מצבית על שלל גלגוליה, דרך הטווח המלא ועד מנהיגות אותנטית ועוד עוד.

מצורף סרטון שמצד אחד עוסק בקונספט מנקודת מבט הרבה יותר פשוטה ויומיומית. בפלג אנחנו נוהגים לקרוא לה: "מנהיגות של סוכריה על מקל"


בהבנייה נכונה של פיתוח ארגוני, מדובר לא רק בסטארטר לדיון, אלא בכלי עבודה עם פוטנציאל לחולל שינוי משמעותי בשיח בין דרגים שונים בארגון.



3. אחרון וחביב להיום: קישור ל13 טרנדים בתהליכי למידה ארגונית ב-2024

מודה, בדר"כ אני לא מחבב קישורי טרנדים למיניהם. מה שאני הייתי מציע להסתכל עליו בקישור הוא כלי ספציפי שמדבר על מעבר לתהליכי למידת חקר בארגונים.

מילה על למידת חקר-

כמי שנמצא גם בשיח מתמיד מול מערכת החינוך ומול העולם הארגוני, יש הרבה פעמים ניסיון של מערכת החינוך לקחת כלים מהעולם העסקי (פיתוח קריירה בארגון, חשיבה אג'ילית ומיקרו למידה הם רק חלק קטן מהניסיונות). בדר"כ זה לא מצליח, בגלל סוגיות תרבותיות ומבניות שמונעות מתהליכים כאלה לחלחל באמת ולייצר שינוי משמעותי.


אבל, וזה אבל גדול, לא רק למערכת החינוך יש מה ללמוד מהעולם הארגוני-עסקי.


גם הפוך.


ולמידה מבוססת חקר שכתובה כאחד הטרנדים ל-2024 זה באמת אחד הכלים האפקטיביים ביותר ליצירת מחוברות ללמידה, פיתוח שייכות וחיזוק קשרים צוותים. ודבר קטן חשוב-הוא סופר אפקטיבי ללמידה עצמה, לתובנות, לרפלקציה, לבניית action items מבוססים והובלת יישום לאחר הלמידה.


ולסיכום הסיפתח שלנו: הפינה השבועית היא גם הזמנה לדיאלוג: מוזמנים להגיב, להוסיף דברים, לתת דוגמאות משלכם, להציג מודלים וכלים שעובדים לכם, וכל שיתוף אחר שתרצו.

ומוזמנים גם לכתוב , כאן או בפרטי, מה היה מעניין אתכם לקראת הפינה השבועית הבאה.


סופ"ש מצוין לכולם!


חבר הנהלת פ.א.י ומוביל "סיירת החברים" של העמותה






Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page