top of page

כלים דיאלוגיים בפיתוח ארגוני-מתודת קפה עולמי

פינת חמישי ב-17:00 לקהילה-9.5.2024


אחה"צ טובים :)

פינת חמישי ב-17:00

והפעם-פרק ראשון בסדרה: כלים דיאלוגיים בפיתוח ארגוני


ב-10 השנים האחרונות הכלים הדיאלוגיים בתוך העולם של פיתוח ארגוני הופכים להיות יותר ויותר נוכחים בשטח. יש לזה מגוון סיבות שקשורות לשינויים בעולם העבודה, בדורות המתחלפים ובצורך לייצר מחוברות גבוהה יותר בתוך ארגונים.


יש מגוון רחב של מתודות ופרקטיקות בתחום, אבל חשוב לומר לפני כן, שכלל המתודות הדיאלוגיות בתחום הפיתוח הארגוני מתבססות ומניחות כמה הנחות יסוד חשובות:


  1. מוביל התהליך, בין אם זה יועץ, מנהל או מפקד, הוא לא האדם החכם בחדר ואין לו בכיס פתרון לסוגיות איתן הארגון מתמודד.

  2. תפקידו של המוביל הוא לייצר מרחב פיסי ורגשי שיאפשר לאנשים בחדר להביא את עצמם לידי ביטוי אנושי ומקצועי מיטבי, באמצעות שיח כנה, רלוונטי ומשמעותי עבורם.

  3. התפקיד המרכזי של המוביל, מעבר ליצירת המרחב, זו בנייה השאלות המכוננות שמתאימות למתודה ומתאימות למטרה. בדר"כ גם תהליך בניית השאלות נעשה יחד עם הארגון.

  4. במהלך הסדנה, התפקיד של המוביל הוא יותר כמארח מאשר כמתערב (במיוחד בליבת המפגש). זאת מתוך הנחה שהתשוקה, האנרגיה והחשיבה המשותפת בין האנשים זו תנועה שחשוב לאפשר לה דרגת חופש מירבית.



המתודה המרכזית בה ניגע היום היא מתודת קפה עולמי (world cafe)-

המתודה פותחה בשנות ה-90 על ידי חואניטה ברטון ודייויד איסקס.


קפה עולמי הוא אמצעי ליצירת רשת של שיחות ודיונים ככלי לדיאלוג קהילתי וארגוני. בבסיס השיטה עומדת גישת "תבונת הרבים" המניחה כי האנשים הינם בעלי התבונה, היצירתיות והיכולת להתמודד עם אתגרים קשים. השיטה מבוססת על תהליך טבעי, בו שיחות אותנטיות מאפשרות דיון וחשיבה בקבוצות, רוח יצירתית, חדשנות חברתית ושיתוף בידע.


תיאור המתודה: קפה עולמי מתנהל באווירת בית קפה המאפשרת שיחה פתוחה ונינוחה. המשתתפים מתכנסים באופן לא פורמלי סביב "שולחנות קפה" עגולים (4-5 משתתפים בשולחן) ודנים בשאלות שהוכנו מראש הקשורות לסוגיות משמעותית לחייהם, עבודתם או קהילתם.


בדר"כ יש 3 סבבים. בכל סבב כל קבוצה בחדר דנה באותה שאלה. בתום הזמן שהוקצה לסבב, המשתתפים עוברים לקבוצות חדשות, בהם יערכו דיונים חדשים על שאלה או נושא חדש, הנובע, ממשיך או מתחבר מהקודם. בדרך זו, המשתתפים נושאים עמם תובנות, רעיונות ומחשבות מקבוצה לקבוצה ומפרים את הדיונים בקבוצות ובכלל את התהליך. "האבקה" הדדית זו, של מגוון נקודות המבט, היא אחד מסימני ההיכר של קפה עולמי.

זיכרו, בכל סבב הקבוצות משתנות.


השאלות נעות בדר"כ סביב תמה מסוימת ומתפתחת כרצף. דוגמאות:

א. עבר, הווה, עתיד.

ב. אני, הצוות, הארגון.


"המארח", מתנדב שנמצא בכל שולחן, דואג לאווירה נעימה וידידותית, מקדם בברכה את הבאים לשולחן, מבטיח שכולם יוכלו להשתתף ושמחשבות ושהרעיונות ייכתבו (בצורה מילולית ו/או גראפית).


בזמן "ההתערבבות" בין השולחנות, נשאר המארח ליד השולחן והוא מקבל את המצטרפים לשולחן בסבב הבא, חולק עמם את הרעיונות שעלו בסבב הקודם ומזמינם לפתוח בדיון על הסוגיה החדשה.


בסוף הסבבים מתקיים "קציר ידע" ובו מציגים את התובנות המרכזיות שעלו בקבוצות המרכזיים מוצגים במליאה.


מתי מתאים להשתמש בקפה עולמי?

קפה עולמי מתאים לכל קבוצה מ – 12 משתתפים עד מאות ויותר. שיטה זו עונה על מגוון רחב של צרכים ויעילה לעבודה עם קהלי יעד הטרוגניים בעלי עניין משותף. שיטת הקפה העולמי קלה לארגון ואינה כרוכה בעלויות גבוהות. משתמשים בקפה עולמי למטרות שונות-


לדוגמה: להפגיש קבוצות גדולות ומגוונות לדיאלוג אותנטי; להעלות רעיונות, לחלוק ידע ולעורר שיח וחשיבה יצירתית אודות סוגיות משמעותיות בסדר היום; לחקור אפשרויות פעולה ולגלות הזדמנויות אסטרטגיות; להעמיק יחסים בין המשתתפים ולעורר אחריות ומחויבות משותפת לתוצאות.


קפה עולמי אינו מתאים לשימוש כאשר למארגנים כבר יש תשובה או פתרון ברור מראש אליהם הם שואפים.


שבעת העקרונות של תכנון ויישום תהליך של קפה עולמי:


1 הבהרת ההקשר - עלינו לקבוע מהי הסיבה לכינוס האנשים ומהן התוצאות הרצויות עבור המפגש. בהתאם לתוצאות הרצויות, ייקבעו שאר הפרמטרים של המפגש כמו למשל: קהל היעד, השאלות, הנושאים הרלוונטיים והגדרת המרחב הנדרש )


2. סטינג- יצירת סביבה מזמינה - ההנחה היא שכאשר אנשים מרגישים בנוח להיות הם עצמם, מתאפשרת חשיבה יצירתית יותר, דיבור פתוח והקשבה עמוקה. לכן, נחשוב כיצד ההזמנה ועיצוב המרחב הפיסי יתרמו ליצירת אוירה נינוחה, בטוחה ומזמינה לדיון פורה. סידור החדר משתנה ותלוי במידה רבה בקהל היעד, המשאבים והיצירתיות של הצוות המארגן. נהוג לסדר שולחנות עגולים )עם או בלי כסאות(, מכוסים במפה ועליהם מפיות, נייר, דפי נייר או בריסטולים צבעוניים, בלוק נייר, עטים צבעוניים, פרחים וכיבוד קל. חשוב לזכור כי למפגש יש גם מטרה חברתית, ולכן עודדו את המשתתפים לשבת בשולחנות עם אנשים שאינם מכירים.


3 .הגדרת שאלות משמעותיות עבור קהל היעד– ננסה ליצור שאלות רלוונטיות לצרכים האמיתיים של הקבוצה ושיש לקבוצה עניין ולהט לדון בהן. שאלות עוצמתיות ייצרו אנרגיה קבוצתית, יאפשרו הפרייה, חילוץ ידע והנעה לפעולה.


4. השתתפות פעילה של כל אחד ואחד - בכל אחד ואחד משמשתתפים טמון ידע, יכולת יצירתית וניסיון שבכוחם לתרום לדיון. נכבד משתתפים שמעדיפים להקשיב בלבד. עם זאת, נעודד את כולם לקחת חלק פעיל בדיון ולתרום את נקודת מבטם, רעיונותיהם ומחשבותיהם.


5. חיבור בין נקודות מבט שונות - אחד המאפיינים המרכזיים של קפה עולמי היא האפשרות לנוע בין שולחנות, לפגוש אנשים חדשים, לתרום דעות באופן אקטיבי ולחבר תגליות חדשות וישנות למעגלים מתהווים של רעיונות. בעוד משתתפים נושאים עמם רעיונות מפתח ותובנות לשולחנות חדשים, הם מחליפים נקודות מבט, מעצימים אפשרויות ומעשירים תובנות מפתיעות.


6. הקשבה משותפת לדפוסים ותובנות - נעודד אנשים להקשיב גם למה שלא נאמר, בין המילים. איכות ההקשבה שלנו היא האלמנט החשוב ביותר בקביעת ההצלחה של קפה עולמי. דרך הקשבה משותפת ותשומת לב לנושאים, דפוסים ותובנות, אנו מתחילים לחוש קשר לקבוצה בכללה.


7. שיתוף בתגליות משותפות - השלב האחרון בקפה עולמי נקרא "הקציר" )האיסוף(, וכולל בתוכו שיתוף בגילויים המשותפים )דפוסי חשיבה, תובנות, רעיונות( בפני כלל המשתתפים. נאפשר למשתתפים זמן להתבוננות עצמית על גילויים ושאלות מהדיונים בקבוצות הקטנות ונזמין אותם לשתף בקבוצה הגדולה.



מתודה נפלאה שמייצרת חוויה של הוקרת תודה בקרב המשתתפים, מעודד אמון, פתיחות ושיתוף.


בבלוג הבא, אנחנו נכיר את אחותה של קפה עולמי. אחות קצת יותר מאורגנת, ויעילה לא פחות, במיוחד בתהליכי יזמות ולמידה.


למישהו יש ניחוש מה המתודה?


סופ"ש מצוין!

חבר הנהלת פ.א.י ומוביל "סיירת החברים" של העמותה



4 Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
richard
May 19
Rated 5 out of 5 stars.

😊

Like
idan levin
idan levin
May 20
Replying to

😍


Like

shlomo
May 12
Rated 5 out of 5 stars.

תודה רבה , הבלוג מעניין ומרענן. שמחתי לקרא

Like
idan levin
idan levin
May 16
Replying to

איזה כיף לקרוא שלמה. תודה רבה על הפידבק.


Like
bottom of page